مصاحبه با دکتر بحرینی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تک نوران

شرکت دانش بنیان نور فن آوری تک پرتو نوران (تک‌ نوران)، تولیدکننده محصولات و ارائه دهنده خدمات در حوزه میکروسکوپی و طیف سنجی کاربردی، با همت اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان متخصص و خبره باسابقه بیش از 10 سال در زمینه تخصصی اپتیک و فوتونیک در سال 1398 تاسیس گردید. این شرکت در راستای تحقق شعار “ما می توانیم” در عرصه علم و تکنولوژی روز پا به عرصه دنیای دانش بنیان گذاشته است. در این مصاحبه به سراغ خانم دکتر بحرینی رفته ایم تا تجربه خود را در حوزه طراحی محصول با ما به اشتراک بگذارند.

معرفی

مریم بحرینی هستم، دکتری و فوق دکتری فوتونیک از پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران. بنده شرکت تک نوران را سال ۹۸ با حمایت اولیه معاونت علمی تاسیس کردم و سال ۹۹ دستگاه ما به عنوان محصول دانش بنیان نوع ۱ ارزیابی شد.

تجربه شرکت تک نوران

چرا برای توسعه محصول خود به سراغ طراحی صنعتی رفتید؟

بنده برحسب تجربه، اهمیت طراحی صنعتی را خصوصا در حوزه محصولات مشابه با محصول شرکت خودمان می دانستم. به همین علت طراحی ابتدایی محصول را خودمان انجام دادیم و از طراح دیگری نیز برای این کار کمک گرفتیم. با اینکه ظاهر اولیه محصولمان قابل قبول بود و در اولین سال حضور در نمایشگاه ها بازخورد بدی نگرفتیم ولی از نظر من که می خواستم دستگاه را به فروش برسانم،ظاهر کار راضی کننده نبود و فکر می کردم باید خیلی بهتر از این باشد. بر همین اساس در سال بعد دوباره دستگاه را طراحی کردیم و در حال حاضر تمامی نمونه هایی که به فروش رسانده ایم با طراحی جدیده بوده اند.

فرآیند طراحی محصول شما به چه شکل بود؟

ما ابتدا قرارداد طراحی بستیم و طبق آن، گروه طراح، طی فرمی مشخصات کلی دستگاه، اینکه چه قسمت هایی برای ما مهم است، دستگاه چه عملکردی باید داشته باشد و دیگر موارد مهم را جویا شدند؛ در ادامه ۴ کانسپت طراحی شد. پس از انتخاب طرح مورد نظر، کار طراحی جزئیات (هماهنگ کردن پوسته ظاهری و قطعات درونی) که مقداری زمان‌بر بود آغاز شد و نهایتا با خطای کمی دستگاه ساخته شد ولی هنوز هم هر بار که دستگاه تولید می شود مشکلاتی وجود دارد و نیاز به بازطراحی احساس می شود.

تاثیر طراحی صنعتی بر کسب و کار

طراحی صنعتی چه میزان بر برندینگ، فروش مجموعه و جذب مشتری اثربخش بود؟

طراحی صنعتی اولین چیزی است که کاربر با آن مواجه می شود. تمامی افرادی که دستگاه را دیدند به این امر اذعان داشتند که طراحی دستگاه در حد خود دستگاه است. چرا که ممکن است دستگاهی بسیار پیشرفته باشد اما اصول هنری در ظاهر آن رعایت نشده باشد، در این صورت با دیدن دستگاه نمی توان به هایتک بودن آن پی برد. وقتی طراحی صنعتی با سطح تکنولوژی دستگاه هماهنگ باشد خریدار مطمئن می شود که یک تیم حرفه ای دستگاه را ساخته اند و راحت تر اعتماد می کند. به عنوان مثال یکی از مشتریان ما می‌گفت من وقتی عکس دستگاه جدید را در صفحه شرکت شما دیدم صرفا با دیدن ظاهر آن با خود گفتم این دستگاه مال ما خواهد شد و نهایتا هم آن را خریداری کردم.

انجام فرآیند طراحی صنعتی محصول چه تاثیری بر روی هزینه ها و فرآیند تولید داشت؟

ساخت اولین دستگاه با طراحی صنعتی جدید هزینه بسیاری داشت اما اگر این مقدار بر تعداد دستگاه هایی که به فروش می رسند تقسیم شود هزینه زیادی نخواهد بود. از نظر تاثیر بر سهولت تولید نیز طراحی صنعتی تاثیر چندانی نداشت زیرا پیچیدگی های کار ما زیاد است. اما به لحاظ سهولت استفاده توسط کاربر، طراحی صنعتی بسیار موثر بود.

 

آیا در حوزه صادرات ورود کرده اید؟

اتفاقا به دلیل ظاهر دستگاهمان به ما پیشنهاد می شود که حتما وارد حوزه صادرات شویم، اقدام کرده ایم و ان شالله به نتیجه خواهد رسید.

پیرامون طراحان صنعتی

چه شاخص ­های برای انتخاب طراح صنعتی (فرد و یا شرکت) مد نظر شما بود؟

برای مهم ما بود که طراح جنبه هنری داشته باشد و فردی انتخاب شود که سابقه هنری دارد. ما طراح را از قبل می شناختیم و تا حدی از روحیات و سلیقه ایشان مطلع بودیم.

به نظر جنابعالی آیا طراحان داخلی توان رقابت با رقبای خارجی را دارند؟

بله. اگر به طراحان اعتماد شود و بیشتر مشغول به کار شوند تا بتوانند تجربه اجرایی کسب کنند می توانند با طراحان خارجی رقابت کنند.

نظرتان در ارتباط با کیفیت طراحی صنعتی محصولات خارجی مشابه با محصول شما در مقایسه با طراحی صنعتی محصول خودتان چیست؟

به نظرم قطعا طراحی محصول ما می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند حتی نمونه های خارجی وجود دارد که طراحی آن ها از دستگاه ما ضعیف تر است.

نقاط ضعف و قوت طراحان داخلی را چه می دانید؟

چون طراحان به تازگی وارد زمینه طراحی محصولات صنعتی و دانش بنیان شده اند تجربه کمی در این حوزه وجود دارد‌ و لازم است بیشتر تجربه کنند و در بازار قرار بگیرند. همانطور که برای ما به عنوان تولید کننده آشنایی با بازار زمان‌بر است لازم است طراحان نیز وقت سپری کنند و این فضا را بیشتر بشناسند.

آیا نکات خاصی در زمینه طراحی صنعتی محصولتان در نظر داشتید که به طراح منتقل کنید؟

ما از همان ابتدا کار را با سوالات طراح آغاز کردیم. اینکه چه نکاتی مهم است و باید رعایت شود با جزئیات طی یک فرم به طراح اعلام شد. از نظر من جدا از بحث ظاهری سهولت استفاده کاربر، پایین بودن هزینه ساخت و اجرایی بودن طرح از نکات مهم بود.

مشکلات و چالش ها

هزینه طراحی صنعتی را در ایران چطور ارزیابی می کنید؟

هزینه طراحی برای نمونه ما در حد متوسط بود و خیلی زیاد نبود.

با چه چالش های در طی فرآیند طراحی صنعتی مواجه شدید؟

در ساخت مشکلاتی وجود داشت زیرا ما در نظر داشتیم فرآیند ساخت ساده و کم هزینه باشد. اما طراحان در زمینه ساخت مقداری دچار مشکل شدند زیرا در هر بار ساخت خطاهایی ایجاد می شد که مشابه نمونه قبل نبود. در واقع به لحاظ ساخت، طراحی تکرار پذیر نبود. البته فکر می کنم با توجه به جنس و روشی که ما برای ساخت انتخاب کردیم این خطا اجتناب ناپذیر است.

توصیه به دیگران مدیران؟

ما برای ورود سریع به بازار اولین دستگاه را با طراحی صنعتی متوسطی روانه بازار کردیم، به نحوی که سعی کردیم وقت و هزینه زیادی صرف طراحی نکنیم اما تا حدی جذابیت های ظاهری دستگاه رعایت شده بود. در کنار این مسئله طراحی صنعتی حرفه ای آن را نیز در برنامه کاری خود قرار داده بودیم. چون از نظر من طراحی صنعتی زمانبر است و شما زمانی می توانید به سراغ آن بروید که دستگاه از نظر فنی هم کامل شده باشد، مناسب است برای ورود سریع به بازار همین پروسه طی شود اما اگر شرکت ها عجله ای برای ورود به بازار ندارند و برای طراحی صنعتی فرصت دارند بسیار بهتر است که آن را همان ابتدا انجام دهند.

آدرس سایت شرکت: technooran.com

آدرس اینستاگرام شرکت: www.instagram.com/technooran

مرکز طراحی ایران
ما را در اینستاگرام دنبال کنید

ارسال دیدگاه