سیاست طراحیمقاله

اکوسیستم طراحی در کشور مالزی

معرفی اکوسیستم طراحی و طرح های حمایت از کسب و کار در حوزه طراحی

مالزی يکی از کشورهای آسيای جنوب شرقی است که روند توسعه اقتصادی اجتماعی خود را در دوره بعد از جنگ جهانی دوم و به طور مشخص از دهه 1970میلادی آغاز کرد. اين کشور با بهره مندی از مديريت اقتصادی، بهره گيري از تجربه نسل اول توسعه در اين منطقه (ژاپن و کره جنوبي)، سرمايه گذاری خارجی و آزادسازی اقتصادی، به سرعت رو به توسعه نهاد. مقاله پیش رو به معرفی اکوسیستم طراحی در مالزی و طرح های حمایت از کسب و کار در حوزه طراحی می پردازد.

سازمان ها و انجمن ها

شورای طراحی مالزی

شورای طراحی مالزی (MRM) در سال 1993 تأسیس شد تا مسیر نوآوری و طراحی مالزی را هموار کند. این شورا که تنها سازمان دولتی طراحی در مالزی است، زیر نظر وزارت صنعت و تجارت بین المللی مالزی و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مالزی (SIRIM) فعالیت می کند و می کوشد به عنوان یک اتاق فکر و مشاور، طراحی نوآورانه را در مالزی گسترش دهد. برگزاری مسابقات و رقابت ها، سمینارها، همایش ها، کارگاه ها و نمایشگاه ها از جمله فعالیت های این شوراست. علاوه بر این، MRM برنامه “بازدید از طراحی و شبکه سازی” را با هدف ترویج و آشنایی عموم جامعه با طراحی (دانش آموزان مدارس متوسطه، دانشگاه ها، شرکت های بخش خصوصی، سازمان های دولتی و همچنین سازمان-های غیر دولتی) و برنامه “اکتشاف نوآوری در طراحی” را در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با طراحی اجرا می کند.

شورای طراحی مالزی، تنها سازمان دولتی طراحی در مالزی

اهداف:
• رهبری و هماهنگی فعالیت های مبتنی طراحی در مالزی
• پرورش گروه هایی از نسل جوان خلاق و نوآور
• آگاه نمودن تولیدکنندگان از مزیت های طراحی در سطح جهانی
• ترویج طراحی خوب، بدون آسیب رساندن به کیفیت در میان تولیدکنندگان

وظایف:
• تبیین اهمیت کیفیت و مدیریت کارآمد طراحی در تولید محصول برای رقابت در بازار آزاد
• تبلیغ محصولات طراحی شده در سطح بین المللی
• جمع آوری اطلاعات و تلاش جهت ایجاد مرجع طراحی به منظور کمک به صنایع محلی در راستای توسعه قابلیت های خود
• هماهنگی خدمات مشاوره ای برای صنایع
• ترویج برنامه هایی در جهت بهبود طراحی محصول در میان صنایع محلی
• ارتقاء آگاهی مردم در زمینه طراحی با کیفیت

مرکز توسعه طراحی مالزی

مرکز توسعه طراحی مالزی (DDEC) با هدف پیشگام شدن صنعت طراحی در این کشور و با چشم انداز تجهیز برندهای مالزیایی برای رقابت در بازار جهانی در سال 2006 تاسیس شد. این مرکز که زیرمجموعه مجلس امانه رعیت (Majlis Amanah Rakyat) مالزیست به کارآفرینان و کسب و کارها در حوزه های

  • طراحی و معماری: غرفه ها و کیوسک ها، فروشگاه های مواد غذایی، گالری فروش در مراکز خرید، قفسه های فروش محصول و طراحی صنعتی
  • طراحی دیجیتال: طراحی سایت، انیمیشن و بازاریابی دیجیتال
  • طراحی گرافیک: لوگو، بسته بندی، بروشور و کاتالوگ، برچسب و بیلبورد، کمپین بازاریابی و تبلیغات تجاری
  • طراحی و توسعه برند: برنامه ریزی استراتژی و هویت،آموزش کارآفرینی، ثبت علامت تجاری و فرصت کسب و کار
  • عکاسی و فیلمبرداری: استودیو، عکاسی کاتالوگ، عکاسی از غذا، عکاسی محصول، عکاسی شرکتی و عکاسی هوایی

کمک می کند تا خدمات و محصولات خود را با استفاده از طراحی، به عنوان یک ابزار تجاری، بهبود ببخشند.

مرکز توسعه طراحی مالزی

خدمات حمایتی

همانگونه که پیش تر ذکر شد SIRIM موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مالزی، سازمانی دولتی و زیر مجموعه وزارت صنعت و تجارت بین المللی مالزیست. این سازمان که شورای طراحی مالزی زیر نظر آن فعالیت می کند در کنار خدمات متنوع خود خدمت بسته بندی و طراحی امنیت را تحت عناوین Biz Transformation و Innopack با هدف رشد کسب و کارها ارائه می دهد. این سازمان تا سال 2019 در مجموع از 1757 کارآفرین تحت برنامه های ذکر شده حمایت کرده است.

BizTransformation

BizTransformation برنامه بهبود کسب و کار از طریق فرآیند تحول و توسعه سرمایه انسانی و درک اخلاق تجاریست که با هدف ارائه موثر محصول و برنامه ریزی تجاری تنظیم شده است. این برنامه به افزایش دانش کارآفرینان زیادی در زمینه توسعه بسته بندی، نشان تجاری و بازاریابی کمک کرده است. جزئیات برنامه ها و آموزش های این طرح طی 18 روز شامل موارد زیر است:
• برندسازی (2 روز)
• بازاریابی هوشمندانه (1 روز)
• تهیه طرح کسب و کار (2 روز)
• محاسبه هزینه تولید (2 روز)
• اساس توسعه و ساختار طراحی بسته بندی (2 روز)
• بسته بندی سبز و فعال (2 روز)
• الزامات بسته بندی و استانداردهای برچسب مواد غذایی (1 روز)
• Trademark Path و مفاهیم آن (1 روز)
• طراحی امنیت در توسعه بسته بندی (1 روز)
• بسته بندی بومی و صنایع دستی (2 روز)
• توسعه فناوری بسته بندی و نام تجاری (2 روز)

Innopack

Innopack طرحیست که به منظور توسعه و بهبود بسته بندی به SMEها ارائه می شود و خدمات طراحی و چاپ بسته بندی مطابق با نیازهای بازارهای محلی و بین المللی را عرضه می کند. این برنامه شامل خدمات ثبت مالکیت معنوی، طراحی برچسب و معرفی محصول نیز هست.

جوایز و رویدادها

جایزه طراحی خوب مالزی

جایزه طراحی خوب مالزی(MGDA) به صورت سالانه توسط MRM از سوی دولت مالزی به بهترین طراحی اهدا می شود. به رسمیت شناختن شرکت برنده علاوه بر ایجاد اعتماد به محصول در میان مصرف کنندگان، در طولانی مدت شهرت تجاری را نیز برای شرکت به ارمغان می آورد.

جایزه طراحی خوب مالزی

مسابقه طراحی مالزی

شورای طراحی مالزی به منظور ایجاد ذهن خلاق در میان طراحان جوان مسابقه طراحی مالزی را به عنوان بستری برای نمایش خلاقیت طراحان برگزار می کند. این مسابقه از ایجاد و توسعه ایده های نوآورانه طراحانی که با خلاقیت، مفاهیم و ایده های نو را به بازار عرضه می-کنند حمایت می کند.

مسابقه طراحی مالزی بستری برای نمایش خلاقیت طراحان

مسابقات مشترک

در راستای تلاش برای حمایت از صنعت طراحی و طراحان، MRM برای برگزاری مسابقات طراحی با نهادهای دولتی، سازمان ها، شرکت های صنعتی و همچنین دانشگاه های محلی همکاری می کند. موضوع مسابقات شامل مفاهیم متعدد و ترندهای فعلی طراحی است. به طور مثال “مسابقه خودروی مفهومی مالزی” و “طراحی کفش مالزی” نمونه هایی از مسابقات مشترک است که توسط MRM برگزار شده است.

کتابخانه طراحی مالزی

کتابخانه طراحی مالزی بزرگترین مجموعه اقلام طراحی در این کشور است. در این کتابخانه بیش از 6000 کتاب، مجله، گزارش، مجله و سایر مطالب مرتبط با طراحی جمع آوری شده است.

Asia Design Sharing

از سال 2010 اجلاس همکاری همگانی سازمان های طراحی کره، تایلند، فیلیپین، اندونزی، ویتنام و مالزی به صورت سالانه برگزار می شود. هدف اصلی این اجلاس، ایجاد درک متقابل میان کشورهای حاضر با تمرکز بر توسعه صنعت طراحی بین منطقه ای و برنامه ریزی برای ایجاد رقابت سالم در جهت رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای درگیر است.

 

مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا